افزایش ارزش‌بازار داده‌های سنجش‌ازدور و خدمات ارزش‌افزوده تا سال۲۰۲۷

0 476

یازدهمین گزارش شرکت مطالعاتی یوروکانزالت (Euroconsult) در مورد چشم‌انداز بازار ماهواره‌های سنجش‌ازدور تا سال۲۰۲۷ بود، این شرکت پیش‌بینی کرده که تا این سال ارزش‌ بازارهای تجاری و منظومه‌های ماهواره‌ای جدید به ۲.۴میلیارد دلار و همچنین، ارزش‌ بازار داده‌های سنجش‌ از دور برای خدمات ارزش‌افزوده مخابرات (VAS) به ۵.۷میلیارد دلار خواهد رسید. استفاده از سرویس‌های جدید و تمرکز بر روی توسعه‌ی منظومه‌های ماهواره‌ای با فرکانس بالا می‌توانند ارزش‌ بازار خدمات ارزش‌افزوده مخابرات را به ۹بیلیون دلار هم برسانند. 
یوروکانزالت حدوداً ۱۵شرکت را شناسایی کرده که هدف آن‌ها توسعه‌ی منظومه‌های ماهواره‌ای کوچک با هزینه پایین است. این ۱۵شرکت قصد دارند تا ماهواره‌ها را ازنظر اندازه کوچک کنند و قابلیت‌های آن‌ها را در همان ابعاد کوچک، افزایش دهند. انتظار می‌رود که حدود ۱۵۰۰ماهواره کوچک که، سنگین‌ترین آن‌ها ۵۰کیلوگرم است، به‌ منظور دریافت داده‌های سنجش‌ از دور طی سال‌های ۲۰۲۰تا۲۰۲۲ به مدار زمین پرتاب شوند. در حال حاضر بیشترین تمرکز بر روی استفاده از منظومه‌های ماهواره‌ای عمدتاً اپتیکی است، درحالی‌که فناوری‌های جدیدی همانند فناوری سار (SAR) و حتی تصویربرداری طیفی (hyperspectral) یا ویدیویی هم در حال ظهور هستند. 
استفاده از این فناوری‌های جدید برای جمع‌آوری داده‌ها در فرکانس‌های بالا، فرایند تولید و ارسال ماهواره‌ها را تغییر می‌دهد. بکارگیری دانش و افزایش استفاده از هوش مصنوعی سبب افزایش استفاده و همچنین افزایش کیفیت داده‌های سنجش‌ از دور می‌شود. 
ارزش‌ بازار ماهواره‌های تجاری تا سال۲۰۲۷ از ۱.۳میلیارد دلار عبور می‌کند که ۸۵۰میلیون دلار آن به کمک هوش مصنوعی و صنعت دفاعی ایجاد می‌شود. درامد تولید انبوه ماهواره‌های سنجش‌ از دور تا ده سال آینده به ۳۵میلیون دلار می‌رسد. 
تا ده سال آینده حدود  ۵۰کشور دارای فناوری پرتاب ماهواره خواهند بود. مراکش و پاکستان آخرین کشورهایی بودند که توانستند ماهواره‌های سنجش‌ از دور خود را پرتاب کنند.
چالش‌ها و رشد سریع توانمندی‌های ماهواره‌ای می‌توانند اقتصاد و در نتیجه زندگی همه مردم را تحت تأثیر قرار دهد. دولت و شرکت‌های خصوصی برای رسیدن به فناوری‌های جدید و همچنین همکاری‌های استراتژیک به‌ منظور تغییر صنایع در سه تا پنج سال آینده، مشتاق هستند.  

 
منبع spaceref
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11610
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها