بازار ۲۸۴ میلیارد دلاری برای ۳۳۰۰ ماهواره

0 463

بر اساس ۲۱امین گزارش موسسه یوروکانسالت (Euroconsult) طی ۱۰سال آینده به طور متوسط سالانه ۳۳۰ ماهواره در سرتاسر جهان برای سازمان‌های دولتی و شرکت‌های تجاری با وزن بیش از ۵۰کیلوگرم به فضا پرتاب خواهند شد. این پیش‌بینی نسبت به دهه گذشته افزایشی سه برابری را نشان می‌دهد و علت اصلی آن هم ظهور منظومه‌های ماهواره‌ای پرتعداد مدار LEO می‌باشد.

ریچل ویلین (Rachel Villain) مشاور ارشد موسسه یوروکانسالت و نویسنده این گزارش می‌گوید: «با توجه به روی آوردن شرکت‌های تجاری و نهادهای دولتی به منظومه‌های ماهواره‌ای، صنعت ماهواره در یک دوران گذار مهم قرار دارد.» وی افزود: «ما پیش‌بینی می‌کنیم که بالغ بر ۴۰ منظومه با ابعاد و ظرفیت‌های مختلف، در حدود ۲۳۰۰ماهواره را به مدارهای LEO و MEO برای اهدافی همچون مخابرات، ناوبری، سنجش از دور، هواشناسی و جمع‌آوری داده اضافه کنند.»

۳۳۰۰ماهواره سنگین‌تر از ۵۰کیلوگرمی که قرار است طی بازه ۱۰ ساله ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۷به فضا پرتاب شوند، یک بازار ۲۸۴میلیارد دلاری را در زمینه ساخت و پرتاب ماهواره در صنعت فضایی رقم خواهند زد که نسبت به دهه گذشته یک افزایش ۲۵درصدی خواهد داشت. با توجه به افزایش سه برابری یعنی ۲۰۰درصدی از لحاظ تعداد، و افزایش تنها ۲۵ درصدی از لحاظ ارزش بازار، روند کاهشی قیمت‌ها در صنعت ماهواره محسوس می‌باشد. علت این روند کاهشی، منظومه‌های تجاری ماهواره‌های کوچک است که مفاهیم جدیدی از جمله صرفه‌جویی به مقیاس، نرم‌افزاری‌سازی (softwarization)، ادغام عمودی و تحلیل داده را به بازار تولید و اپراتوری ماهواره‌ها ارائه نموده‌اند.

دولت‌ها با بیش از ۱۳۰۰ماهواره طی ۱۰سال آتی برای ۷۰کشور، همچنان بزرگترین مشتری صنعت ماهواره و پرتاب باقی خواهند ماند و بالغ بر ۲۰۰میلیارد دلار از حجم بازار را به خود اختصاص می‌دهند. با افزایش تعداد کشورهای فضایی، تعداد ماهوار‌ها در مدار افزایش می‌یابد و تعدادی از کشورها اولین سامانه ماهواره‌ای عملیاتی خود را راه‌اندازی می‌کنند که عموما کاربرد مخابراتی و سنجشی دارد. بدین ترتیب دولت‌ها همچنان بر صنعت فضایی حکمرانی می‌کنند. لازم به ذکر است که ۸۵درصد بازار دولتی در اختیار ۱۰کشور خواهد بود: آمریکا، روسیه، چین، ژاپن، هند و پنج کشور برتر اتحادیه اروپا از لحاظ فضایی. ۶۰ کشور دیگر تنها برای توسعه ظرفیت‌های بومی فضایی، دستیابی به اولین سامانه ماهواره‌ای خود و یا همراهی با توسعه اقتصادی و اجتماعی در سامانه‌های ماهواره‌ای سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در بخش تجاری فضایی، طبق گزارش یوروکانسالت ۵۰شرکت در حدود ۲۰۰۰ماهواره پرتاب خواهند کرد که ۱۷۰۰عدد از این تعداد مربوط به ۲۲ منظومه تجاری می‌شود. بازار تجاری فضا همچنان در اختیار ماهواره‌های مخابراتی مدار GEO خواهد بود که بیش از ۵۰درصد درامد ۷۰میلیارد دلاری این بازار را طی دهه آینده به خود اختصاص خواهد داد. دو بازار مهم دیگر در بخش تجاری به منظومه‌های مخابراتی مدار LEO با ۲۵درصد و سنجش از دور با ۱۱درصد اختصاص دارد. همچنین تعمیرکارهای رباتیک ماهواره و توریسم فضایی بازارهای تجاری جدید در حال ظهور می‌باشند.

منبع spaceref
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11681
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها