پوشش حفاظتی از لرزه‌نگار مریخ با موفقیت نصب شد

فضاپیمای اینسایت (Insight) ناسا، یک فضاپیمای رباتیک سطح‌نشین مریخ است که برای نقشه‌برداری درونی مریخ، ۵ می ۲۰۱۸ از کالیفرنیا به فضا پرتاب شد و در ۲۶ نوامبر ۲۰۱۸ پس از پیمودن ۴۸۵ میلیون کیلومتر بر روی سطح مریخ فرود آمد.
این فضاپیما پس از گذشت چند هفته در ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ یک وسیله لرزه‌نگار با عنوان «آزمایش لرزه برای ساختار داخلی (SEIS)» را با استفاده از بازوهای رباتیک بر روی سطح مریخ قرارداد.
طبق اعلام ناسا؛ این کاوشگر همچنان به مأموریت خود ادامه می‌دهد و اکنون یک پوشش گنبدی شکلی را بر روی این لرزه‌نگار با موفقیت قرارداد تا این پوشش از دستگاه در برابر باد و حرارت محافظت کرده و حساسیت و دقت آن را افزایش دهد.
ناسا همچنین اعلام کرد که لرزه‌نگار SEIS یک وسیله کلیدی برای مأموریت اینسایت است که به درک بهتر عمق ساختار و پویایی این سیاره سرخ کمک می‌کند.
گفتنی است؛ وظیفه‌ی لرزه‌نگار این است که به  ارتعاشات داخل مریخ گوش دهد و هنگامی‌که لرزش‌هایی در مریخ رخ می‌دهد این دستگاه مانند یک فلاش بکار می‌افتد. لرزه‌نگار به دانشمندان اجازه می‌دهد که داخل این سیاره را با نگاه کردن مدل عبور امواج از لایه‌های مختلف سیاره، ببینند. همچنین با استفاده از این اطلاعات، دانشمندان می‌توانند تعیین کنند که اندازه لایه‌های داخل سیاره و مواد موجود در آنها چقدر است.

منبع شبکه خبری فناوری نوین