دعوای کاخ سفید با ناسا بر سر ساخت گرانقیمت‌ترین تلسکوپ فضایی جهان

هزینه‌های کلان طرح‌های علمی و فضایی ناسا (NASA) سبب شده است تا کاخ سفید در بودجه سال آینده خود سهم پروژه‌های علمی را به میزان فراوان کاهش دهد.
کاخ سفید به ناسا پیشنهاد داده است پروژه ساخت رصدخانه فضایی تلسکوپ نقشه‌برداری میدان باز فروسرخ (WFIRST) که لقب نسل آینده رصدخانه‌های فضایی در جهان را دارد به دلیل هزینه‌های بالای ساخت متوقف کند.
مقام‌های ناسا اعلام کرده‌اند این‌ یکی از بزرگ‌ترین مأموریت‌های فضایی ناساست و به‌شدت پیگیر انجام آن هستند. تلسکوپ فضایی نقشه‌برداری میدان باز فروسرخ از دسته تلسکوپ‌های مادون‌قرمز است و هدف از ساخت آن کشف مناطق قابل زیست در سیاره‌های فراخورشیدی، کشف اسرار ماده تاریک و شناسایی مناطق جدیدی از فضاست.
کاخ سفید به‌تازگی بودجه پیشنهادی خود برای سال مالی آینده را منتشر کرده است که در آن بودجه فعالیت‌ها و برنامه‌های علمی در زمینه‌های مختلف کاهش‌یافته است؛ مقام‌های ناسا پیگیر دریافت بودجه برای ساخت تلسکوپ فضایی نقشه‌برداری میدان باز فروسرخ هستند که پس از تلسکوپ جیمز وب به فضا پرتاب خواهد شد.
تأخیر در ساخت و افزایش هزینه‌های تلسکوپ در حال ساخت جیمز وب یک از دلایلی است که سبب اختصاص نیافتن بودجه برای ساخت تلسکوپ‌های فضایی نسل آینده شده است.
ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب بار‌ها به تعویق افتاده است و کارشناسان امیدوار هستند در سال۲۰۲۱ به فضا پرتاب شود؛ این تلسکوپ قرار است جانشین تلسکوپ فضایی هابل شود.
محققان ناسا اعلام کرده‌اند دو تلسکوپ فضایی نقشه‌برداری میدان باز فروسرخ و جیمزوب (JWST) مکمل یکدیگر برای جست‌وجو در فضا هستند و ساخت هر دو ضروری است.
تلسکوپ نقشه‌برداری میدان باز فروسرخ قادر به تهیه نقشه‌های بزرگی از گستره فضاست و می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره شکل‌گیری اولین ستاره‌ها و کهکشان‌ها در اختیار دانشمندان قرار دهد.
این تلسکوپ قادر به مشاهده و تصویربرداری اجسام با طیف نور مرئی و نور مادون‌قرمز است.
کارشناسان ناسا اعلام کرده‌اند دو تلسکوپ مأموریت و فناوری ساخت متفاوت دارند و تلسکوپ جیمز وب نمی‌تواند برای کلیه مأموریت‌های فضایی به‌تنهایی مورداستفاده قرار گیرد.
به گفته کارشناسان ناسا لغو پروژه ساخت تلسکوپ فضایی نقشه‌برداری میدان باز فروسرخ لطمه فراوانی به کوشش‌های علمی پژوهشگران وارد خواهد کرد. کارشناسان سال‌ها وقت صرف ساخت و بررسی درباره اهداف ساخت این تلسکوپ کرده‌اند.
منبع باشگاه خبرنگاران جوان