سیاره‌های فراخورشیدی؛ اصلی‌ترین سوژه رقابتی بین ناسا با آژانس فضایی اتحادیه اروپا

0 487
ویژگی‌های شگفت‌انگیز در سیاره‌های فراخورشیدی سبب شده است تا سازمان‌های فضایی مشهور پروژه‌های خود را صرف شناسایی این سیاره‌ها کنند.
کارشناسان اعلام کرده‌اند ماهواره مخصوص شناسایی سیاره‌های فراخورشیدی به نام کوپس (CHEOPS) متعلق به آژانس فضایی اتحادیه اروپا (ESA) در آستانه پرتاب به فضا قرار دارد.
در ساخت این ماهواره شکارچی سیاره‌های فراخورشیدی از فناوری‌های پیشرفته استفاده‌شده است؛ پرتاب این ماهواره در پاییز امسال از گویان کشور فرانسه با استفاده از نوعی موشک سایوز که به‌وسیله شرکتی با ماهیت فرانسوی (Arianespace) ساخته‌شده؛ انجام خواهد شد.

ماهواره جست‌وجوگر کوپس به مطالعه بر روی سیاره‌های میزبان به‌ویژه سیاره‌هایی که ابعادی مشابه زمین تا سیاره نپتون دارند می‌پردازد و این ماهواره افزون بر سیاره‌های فراخورشیدی به مطالعه خورشید آن سیاره‌ها نیز می‌پردازد و میزان درخشندگی ستاره‌ها را بررسی خواهد کرد. 

به گفته کارشناسان طول بازه مفید مأموریت این ماهواره حداقل سه سال و نیم خواهد بود؛ هزینه ساخت این ماهواره و مأموریت آن حدود ۵۰میلیون یورو شده است.
افزون بر کاوشگر سیاره‌های فراخورشیدی کوپس آژانس فضایی اتحادیه اروپا طرح‌های فضایی دیگری نیز در دست اجرا دارد ازجمله پلاتو (PLATO) که راه‌اندازی آن در سال۲۰۲۶ انجام خواهد شد؛ این ماهواره برای شناسایی و کشف سیاره‌های فراخورشیدی با پوشش سنگی ساخته‌شده است و یکی از اهداف پرتابی آن، شناسایی حیات فرازمینی است.

طرح پژوهشی فضایی دیگر آریل (ARIEL) نام دارد که در سال۲۰۲۸ به فضا پرتاب خواهد شد؛ این ماهواره فضایی برای شناسایی ستاره‌های سیاره‌های فراخورشیدی مورداستفاده قرار خواهد گرفت.
یکی از پروژه‌های فضایی دیگر آژانس فضایی اتحادیه اروپا، سفینه فضایی گایا (Gaia) است که در سال۲۰۱۳ به فضا پرتاب شد تا به تهیه نقشه سه‌بعدی از کهکشان راه شیری بپردازد. این ماهواره فضایی همچنین تاکنون به شناسایی و رصد سیاره‌های فراخورشیدی نیز پرداخته است.

منبع باشگاه خبرنگاران جوان
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12663
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها