ناسا مهروموم سنگ‌های کره ماه را بعد از نیم‌قرن باز می‌کند

ناسا (NASA) بعد از نزدیک به نیم‌قرن تصمیم به باز کردن مهروموم نمونه سنگ‌هایی گرفته که فضانوردان از کره ماه به زمین آورده بودند.
این آژانس فضایی از انتخاب دو گروه برای تجزیه‌وتحلیل مواد تشکیل‌دهنده این سنگ‌ها خبر داده که طی مأموریت‌های تاریخی آپولو۱۵ و۱۷ گردآوری‌شده بودند.
متخصصان مرکز پروازهای فضایی گادرد (NASA Goddard Space Flight Center) به‌منظور درک بهتر فراوانی ترکیبات آلی در کره ماه و چگونگی مقاومت این مواد در برابر تشعشعات کیهانی نمونه سنگ‌ها را بررسی خواهند کرد. در کنار این نمونه‌های پلمپ شده، تعداد دیگری از سنگ‌های کره ماه نیز در دمای بسیار سرد نگهداری می‌شود.

ناسا دو طرح پیشنهادی را برای برنامه تحلیل نمونه نسل بعدی آپولو (ANGSA) انتخاب کرده و امیدوار است قبل از فرود مجدد بر سطح این کره بیشترین اطلاعات را در مورد آن جمع‌آوری کند. گروه اول به سرپرستی جیمی السیلا (Jamie Elsila) ترکیبات فرّار و پیش سازهای احتمالی آمینواسیدها را بررسی می‌کند. السیلا درباره اهمیت این پروژه می‌گوید:
«دسترسی به این سنگ‌ها و استفاده از فناوری‌های پیشرفته برای پاسخ به سؤالات پیرامون کره ماه یک فرصت هیجان‌انگیز است. احتمالاً دانشمندان قبلی هم‌چنین سؤالاتی در ذهن داشته‌اند اما فناوری آن زمان اجازه یافتن پاسخ را به آن‌ها نداده است.»
گروه دوم هم با استفاده از گازهای نجیب سابقه زمین‌شناسی نمونه سنگ‌های کره ماه و بازه زمانی قرار گرفتن آن‌ها در معرض تشعشعات کیهانی را بررسی خواهد کرد.
بازگشایی بسته‌بندی سنگ‌های کره ماه با پنجاهمین سالگرد فرود انسان بر این کره هم‌زمان‌شده است. مدیر ناسا در بیانیه‌ای راجع به بودجه ۲۱میلیارد دلاری این سازمان مجدداً بر تصمیم این آژانس فضایی برای ازسرگیری ارسال فضانوردان به کره ماه و سپس مریخ تأکید کرد.