پیشرفت شرکت‌های چینی در ساخت ماهواره‌برهای جدید

0 802

در ماه مارس سال جاری میلادی، در روزی که خبر شکست پرتاب مداری شرکت چینی وان اسپیس (OneSpace) منتشر شد، استارت‌آپ چینی لینک اسپیس (Linkspace) موفق به انجام آزمایش برخاست و فرود عمودی گردید. در همان هفته دو شرکت چینی دیگر نیز از آزمایش موفق موتورهای ماهواره‌بر خود خبر دادند.

لینک اسپیس که زمان تاسیس در سال 2014 بر روی توسعه ماهواره‌برهای بازگشت‌پذیر با قابلیت برخاست و فرود عمودی تمرکز کرده است، در 27ام مارس، یک راکت آزمایشی با ارتفاع 8.1 متر و وزن 1.5 تن را در ارتفاع کم با موفقیت آزمایش کرد. این راکت که RLV-T5 نام داشت تا ارتفاع 20 متر بالا رفته و سپس به صورت عمودی فرود آمد. لینک اسپیس پیش از این سعی داشت تا سال 2020، ماهواره‌بر نیولاین-1 (NewLine-1) قادر به حمل محموله 200 کیلوگرمی تا ارتفاع 500 کیلومتر در مدار SSO را توسعه دهد اما آزمایش نهایی این ماهواره‌بر را به سال 2021 موکول کرد.

در همین حین وان اسپیس گزارش اولیه‌ای از پرتاب ناموفق 27ام مارس خود منتشر کرد که در آن دلیل شکست پرتاب، عملکرد ناموفق یک ژیروسکوپ در مرحله دوم ماهواره‌بر و از دست دادن کنترل ارتفاع آن ذکر شده بود. این شرکت بلافاصله پس از شکست پرتاب خود از انجام 3 الی 4 پرتاب آزمایشی دیگر تا قبل از پایان سال خبر داد. پرتاب شرکت وان اسپیس، پس از پرتاب ماهواره‌بر ژوخو-1 (Zhuque-1) متعلق به شرکت لند اسپیس (Landspace)، دومین پرتاب ناموفق شرکت‌های تجاری چینی بود.

لند اسپیس یک شرکت خصوصی است که در سال 2015 تاسیس شد. این شرکت نیز در 25 مارس موتور ماهواره‌بر سوخت مایع خود با نام TQ-12 را آزمایش کرد. موتور TQ-12 وظیفه تامین قدرت ماهواره‌بر 48.8 متری ژوخو-2 (Zhuque-2) را بر عهده خواهد داشت که قرار است محموله‌های 4000 کیلوگرمی را به مدار LEO و محموله‌های تا 2000 کیلوگرم را به مدار SSO حمل کند. لنداسپیس انتظار دارد با پرتاب ژوخو-2 در سال 2020 رتبه سوم بیشترین تراست تولیدشده توسط ماهواره‌برهای تجاری در جهان را بدست آورد.

شرکت آی اسپیس (iSpace) دیگر شرکت چینی است که به تازگی تست‌های توربوپمپ و سامانه‌های ثانویه موتور JD-1 را برای ماهواره‌بر هایپربولا-2  (Hyperbola-2) با موفقیت پشت سر گذاشته است. این ماهواره‌بر که اولین پرواز آزمایشی آن بعد از 2020 خواهد بود برای ارسال محموله‌های سبک‌تر از 1900 کیلوگرم به مدار LEO استفاده می‌شود. البته این استارت‌آپ در صورت موفقیت در پرتاب ماهواره‌بر هایپربولا-1 در اواسط سال 2019، به نخستین شرکت خصوصی چینی تبدیل خواهد شد که یک ماهواره را به مدار می‌فرستد.

در مجموع بیش از 10 شرکت چینی متمرکز بر توسعه ماهواره‌بر از سال 2014 تاسیس شده‌اند که دولت چین نیز با در اختیار گذاشتن فناوری‌های ساخت به آن‌ها کمک می‌کند. هرچند شرکت‌های جدیدتر به اندازه لند اسپیس، لینک اسپیس و آی اسپیس از کمک‌های مالی دولتی برخوردار نیستند و بیشتر بر سرمایه‌گذاران خصوصی متکی می‌باشند.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12926
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها