آغاز مجدد پژوهش‌های سیاره زهره

0 761

سیروس برزو: سازمان فضایی روسیه، روسکاسموس (Roskosmos)٬ اعلام کرد آکادمی علوم روسیه (Russian Academy of Sciences) از این سازمان خواسته تا اقدامات لازم برای برای اجرای برنامه ونرا-دی (Venera-D) را شروع کند.

سخنگوی روسکاسموس روز پنج‌شنبه اعلام کرد آکادمی علوم روسیه طی نامه‌ای از روسکاسموس خواسته برای اجرایی شدن طرح ساخت کاوشگر ونرا-دی اقدام های لازم را آغاز کند و بر این اساس این سازمان به زودی جلسات مشورتی با پژوهشگران آکادمی علوم و موسسه صنایع فضایی لاووچکین (Lavochkin) را برگزار خواهد کرد.

چندی قبل لو زلنی (Lev Zeleny) معاون شورای فضایی آکادمی علوم روسیه، به خبرگزاری تاس گفته بود که شورای بررسی درخواست روسکاسموس در مورد نیاز به اجرای برنامه ونرا-دی و تامین مالی٬ مرحله اول توسعه کار را در دستور کار قرار داده است. وی اضافه کرد که شورای فضایی آکادمی علوم روسیه از این برنامه حمایت می‌کند و در جلسه گذشته طرح ونرا-دی مورد بحث قرار گرفت و آن را برای اجرا به تصویب رساند.

در پیشنهاد شورای آکادمی علوم روسیه به روسکاسموس٬ به برآورد مالی مراحل اولیه توسعه کار بر روی پروژه ونرا-دی اشاره شده است. اگر طرح‌های فنی موفقیت آمیز باشد، تامین مالی طرح مفهومی ونرا-دی  برای سال ۲۰۲۰ صورت خواهد گرفت. تاریخ تخمینی اجرای این برنامه که باید با همکاری سازمان فضایی آمریکا، ناسا صورت گیرد سال ۲۰۲۹ اعلام شده است.

بنا به گفته اولگ کورابرف (Oleg Korablev) معاون پژوهشگاه تحقیقات فضایی آکادمی علوم روسیه٬ هزینه توسعه پروژه ونرا-دی حدود ۱۷ میلیارد روبل خواهد بود.

ونرا-دی در ادامه پژوهش‌های کاوشگران روسیه در سیاره زهره است و شامل یک مدارگرد و یک بخش فرودی می‌شود. مدارگرد ونرا-دی سامانه‌ای سنجش از راه دور با استفاده از یک رادار قدرتمند خواهد بود. قسمت فرودی که بر اساس تجربه به دست آمده از کاوشگران قبلی ونرا (Venera) طراحی خواهد شد باید ۲۴ ساعت روی سطح سیاره فعالیت کند.

سطح سیاره زهره با دمای متوسط ۴۶۲ درجه سانتیگراد و فشار جوی ۹۰ بار (bar واحد فشار جوی) محیطی بسیار خشن دارد. سفینه‌های قبلی روسیه نتوانستند در آنجا بیش از یک ساعت و نیم دوام بیاورند و مچاله شدند. این فشار در سطح آب‌ها و دریاهای آزاد زمین حدود ۱ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است.

پژوهشگاه تحقیقات فضایی آکادمی علوم و موسسه صنایع فضایی لاووچکین روسیه قرار است مجریان طراحی و ساخت ونرا-دی باشند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13245
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها