عرضه خدمات انتقال بین مداری برای ماهواره‌های کوچک در پرتاب‌های اسپیس ایکس

0 601

شرکت آمریکایی مومنتوس (Momentus) برای پرتاب رایدشیر (Rideshare) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) خدمات انتقال بین مداری ارائه می‌کند. در این پرتاب ابتدا ماهواره‌های کوچک با ماهواره بر فالکون ۹ شرکت اسپیس ایکس به مدار زمین منتقل می‌شوند. سپس هر یک از ماهواره‌ها با سامانه پیشرانش شرکت مومنتوس به مدار با ارتفاع دلخواه خود منتقل می‌شود. این انتقال با شاتل مداری ویگوراید (Vigoride) شرکت مومنتوس انجام می‌شود که می‌تواند چندین ماهواره با جرم مجموع حداکثر تا ۲۵۰ کیلوگرم را به مدارهای دلخواهشان منتقل کند. انجام مأموریت رایدشیر شرکت اسپیس‌ایکس قرار است بعد از سال ۲۰۲۰ انجام شود. امکان قرار دادن چندین ماهواره در ارتفاع‌های مختلف تنها با یک پرتاب قابلیت مهم این مأموریت خواهد بود که باعث ارزان‌تر تمام شدن قرار دادن ماهواره‌ها در مدار می‌شود.

شرکت مومنتوس در فلوریدای آمریکا تاکنون توانسته ۳۴ میلیون دلار سرمایه‌گذاری جذب کند. شاتل مداری ویگوراید ساخت این شرکت که برای انتقال بین مداری ماهواره‌ها طراحی شده است از سامانه پیشرانش با پلاسمای آب استفاده می‌کند. در این سامانه پیشرانش آب با امواج ماکروویو تا دمای بسیار بالایی داغ می‌شود. جرم ویگوراید بدون محموله ۸۰ کیلوگرم است. ابعاد ویگوراید به صورت جمع شده 
در هنگام پرتاب بدون محموله ۷۱ در ۲۱ در ۲۵ سانتی‌متر است.

ویگوراید قابلیت آن را دارد که به سه روش به فضا برود:۱- پرتاب با حامل اختصاصی کوچک (ارتفاع رهاسازی ویگوراید از پرتابگر در ۳۰۰ کیلومتری خواهد بود) ،۲- پرتاب به صورت بار ثانویه دریک مأموریت پرتابی بزرگ‌تر (ارتفاع رهاسازی در ۶۰۰ کیلومتری) و یا ۳- رها شدن از ایستگاه فضایی بین‌المللی (رها شدن در ۴۰۰ کیلومتری). برای قرار دادن ماهواره‌ای در مدار هزار و ۵۰۰ کیلومتری با هریک از این روش‌های پرتاب ویگوراید می‌تواند حداکثر به ترتیب ۱۴۰ کیلوگرم، ۲۲۰ کیلوگرم و ۱۶۰ کیلوگرم محموله داشته باشد. زمان سفر بین مداری ویگوراید در این روش‌ها به ترتیب دو تا پنج ماه، یک تا پنج ماه و دو تا پنج ماه خواهد بود. برای قرار دادن منظومه‌ای با ده ماهواره در ارتفاع ۶۰۰ تا ۶۵۰ کیلومتری با هر کدام از روش‌های پرتابی ویگوراید می‌تواند ۲۵۰ کیلوگرم محموله را حمل کند. زمان سفر و قرار دادن ماهواره‌ها در مدار برای هر یک از روش‌ها به ترتیب یک تا سه ماه، کم‌تر از یک ماه و کم‌تر از دو ماه خواهد بود.

قرار است نمونه‌های بعدی ویگوراید با سوخت‌گیری در فضا امکان استفاده مجدد برای چند مأموریت انتقال بین مداری را داشته باشند. برای سوخت‌گیری سامانه پیشرانش آن باید به ویگوراید در فضا آب رسانده شود.

منبع spaceref
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13806
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها