ساخت کپسول انتقال انسان به فضا در انتظار تأمین بودجه

0 315

مطابق آنچه رئیس پژوهشگاه هوافضا می‌گوید، کپسول انتقال انسان به فضا توسط محققان ایرانی طراحی شده اما ساخت آن نیازمند ۲۰۰ میلیارد ریال بودجه است تا این آرزوی فضایی و حتی پژوهش‌های گسترده‌تر محقق شود.

بر اساس اظهارات فتح‌ الله امی، در حوزه فضایی طبق سند مصوبات جلسه ۷۲۸ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید تا سال ۱۴۰۴ پروژه‌ها انجام شود. وی با بیان اینکه پروژه‌های فضایی و هوایی در این سند طرح شده است، اظهار داشت: «در بند یک این سند شناخت نظم حاکم بر جهان، پی بردن به اکتشافات فضایی عنوان شده که در این راستا ۸ راکت کاوش پرتاب شده است.»

امی درباره دومین پروژه عنوان کرد: «مراکز علمی و پژوهشی تا سال ۱۴۰۴در میان کشورهای منطقه و شمال آفریقا باید نخستین جایگاه را در حوزه فضایی داشته باشند. اکنون ایران در میان ۲۰ کشور منطقه رتبه چهارم را داراست اما در تولید مقالات رتبه نخست را در این حوزه دارد.»

وی عنوان کرد: «در پروژه سوم انجام سفر فضایی سرنشین‌دار در مدار با اولویت علوم و فناوری با مشارکت و همکاری‌های بین‌المللی مطرح شده است. اولین مدار پارکینگ (Parking Orbit) است که حداقل ۵۰ کیلومتر و حداکثر ۴۵۰ کیلومتر از مدار زمین فاصله دارد. هم‌اکنون چند ماهواره در این مدار قرار دارد و اقداماتی برای انتقال انسان در حال انجام و کپسول حامل آن طراحی شده است.»

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: «طراحی کپسول انجام گرفته و ساخت آن نیاز به ۲۰ میلیارد تومان دارد که هنوز پرداخت نشده است، در این راستا از لحاظ علمی و فنی طراحی‌ها انجام شده و مشکلی وجود ندارد و چالش در تأمین مالی این پروژه است.»

وی همچنین گفت: «طراحی ساخت و پرتاب ماهواره در مدار زمین‌آهنگ که ارتفاع این مدار تا سطح زمین ۳۶ هزار کیلومتر است و به فناوری بسیار پیشرفته‌ای نیاز دارد تا سال ۱۴۰۴ در اولویت قرار دارد.»

منبع خبرگزاری ایرنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13965
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها