کشاورزی دقیق با استفاده ترکیبی از ماهواره و پهپادها

0 775

علیرضا فتحی: شرکت تارانیس (Taranis) که از استارت‌آپ‎های فعال در زمینه خدمات کشاورزی دقیق (Precision agriculture) می‌باشد، به کمک پهپادها، تصاویر ماهواره‌ای سنجشی و در بعضی موارد هواپیماهای سرنشین‌دار شرایط محصولات کشاورزی را تحلیل کرده و مشکلات احتمالی آن‌ها را شناسایی می‌کند. این شرکت که در سال ۲۰۱۵ توسط اوفیر شلام (Ofir Schlam) و سه نفر دیگر با هدف افزایش بازدهی تولید محصولات غذایی تاسیس شده است، تاکنون در کشورهای آرژانتین، برزیل، روسیه، اوکراین و آمریکا توسط کشاورزان مورد استفاده قرار گرفته است.

نرم‌افزار شرکت تارانیس محصولاتی از جمله ذرت، کتان، پنبه، سویا، نیشکر، سیب‌زمینی و…. را مورد بررسی قرار می‌دهد، مشکلاتی از جمله خسارت حشرات، کمبود مواد مغذی و بیماری و امراض محصولات را تشخیص داده و تصاویری آنقدر دقیق به کشاورزان ارائه می‌کند که حتی قادر به تشخیص حشره‌ای که از محصولات آن‌ها تغذیه می‎کنند، باشند. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌شود، عملیات سنجش تارانیس در سه مرحله انجام می‌گیرد که ابتدا تصاویر ماهواره‌ای مناطق حساسی که نیاز به بررسی بیشتر دارند را مشخص می‌کنند، سپس با هواپیماهای بدون سرنشین تصاویر چندطیفی با دقت ۸ تا ۱۲ سانتیمتر از این مناطق تهیه می‌شود و نهایتا به کمک درون (Drone) تصاویری با دقت ۰.۱ میلیمتر از تاج‌پوش محصولات ثبت می‌گردد.

شرکت تارانیس به کمک درون‌هایش تعداد دقیق محصولات را در زمین کشاورزی شمارش کرده و فاصله بین بذرها، ارتفاع گیاهان، سطح تحت پوشش تارج‌پوش (Canopy)، متوسط قطر درختان و دیگر جزئیات محصولات را تحت نظر می‌گیرد. فناوری‌های این شرکت می‌تواند وجود علف‌های هرز و میزان خطرات آن برای محصولات را تشخیص داده و طبقه‌بندی کند. این عملکرد قبل از سمپاشی می‌تواند باعث انتخاب مواد سمپاشی مناسب گشته و بعد از سمپاشی کارایی سمپاشی را نشان می‌دهد. تخمین رطوبت خاک، اندازه‌گیری دمای گیاهان و میزان مواد مغذی در گیاهان، کشاورزان را از سلامت کلی زمین زراعی مطلع می‌سازد و به آن‌ها کمک می‌کند پیش از تاثیرگذاری یک مشکل بر کل محصولات آن را مرتفع سازند.

استفاده از خدمات تارانیس از طریق ثبت نام در وب‌سایت این شرکت برای رایانه‌های خانگی، و از طریق دانلود نرم‌افزار تارانیس اسکات (Taranis Scout) برای گوشی‌های آیفون امکان‌پذیر می‌باشد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14147
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها