پرتاب دو کایژو در یک روز

0 573

علیرضا فتحی: تقویم پرتاب‌های فضایی سال ۲۰۱۹ چین هنوز بسته نشده است و این کشور در آخرین ماه سال هنوز پرتاب‌های خود را ادامه می‌دهد. در تازه‌ترین پرتاب‌های چین روز شنبه ۷ دسامبر، دو ماهواره با دو کاربرد مختلف توسط دو ماهواره‌بر کایژو-۱آ (Kuaizhou 1A) به فضا پرتاب شدند. مسئله جالب‌تر این است که هر دو ماهواره‌بر از یک پایگاه به فضا پرتاب شدند و بین دو پرتاب تنها حدود ۶ ساعت فاصله زمانی وجود داشت!

ماهواره‌ای که در اولین پرتاب به فضا فرستاده شده، جیلین ۱-۰۲بی (Jilin 1-02B) از سری ماهواره‌های جیلین ۱ بود. این ماهواره سنجش از دور اپتیکال که در ساعت ۱۰:۵۵ صبح به وقت محلی به مقصد مدار SSO پرتاب گشت، قرار است با ۱۴ ماهواره‌ این مجموعه که در گذشته به فضا فرستاده شده‌اند، یک منظومه را تشکیل دهد. هدف این منظومه ارائه داده‌ها و خدمات سنجش از دور برای کشاورزی، جنگل‌داری، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست می‌باشد.

جیلین ۱-۰۲بی که توسط شرکت چانگ گوانگ (Chang Guang Satellite Technology Co) توسعه یافته است، تصاویر رنگی را با دقت ۷۵ سانتیمتر و تصاویر چندطیفی را با دقت ۳ متر تهیه می‌کند. به ادعای شرکت سازنده، ماهواره‌های منظومه جیلین ۱، ویدیوهایی با وضوح بالا را به کمک یک سامانه پیشرفته با سرعت بالا به ایستگاه زمینی مخابره می‌کنند. شایان ذکر است که پرتاب ماهواره‌های این منظومه از سال ۲۰۱۵ آغاز شده است و قرار است تا پایان سال ۲۰۲۰، ۶۰ ماهواره و تا پایان ۲۰۳۰، ۱۳۷ ماهواره از منظومه جیلین ۱ به فضا ارسال شود.

ماهواره چینی دیگری که در روز ۷ دسامبر به فضا پرتاب شد، ماهواره ژینگ‌یون-۲ ۰۱ (Xingyun-2 01) می‌باشد. این ماهواره در ساعت ۴:۴۵ بعد از ظهر به وقت محلی از همان پایگاهی که برای پرتاب ماهواره جیلین ۱-۰۲بی استفاده شده بود یعنی پایگاه تییوان (Taiyuan Satellite Launch Center) به فضا ارسال شد. در مورد این ماهواره اطلاعات زیادی در دسترس نمی‌باشد اما آنطور که گفته می‌شود، اپراتور ژینگ‌یون-۲ ۰۱، شرکت ژینگ‌یون (Xingyun Satellite Co) بوده که خود زیرمجموعه‌ای از سازمان علوم و صنعت فضایی چین (CASIC) است و به منظور راه‌اندازی یک پروژه اینترنت اشیا فضایی تاسیس شده است. این ماهواره نیز توسط کایژو-۱آ به مدار SSO فرستاده شد.

گفتنی است که وظیفه انجام دو پرتاب مذکور را شرکت نیمه‌دولتی اکسپیس (ExPace) یز عهده داشت که در سال ۲۰۱۶ به عنوان یک زیرمجموعه CASIC تاسیس شده است. این شرکت وظیفه تجاری‌سازی ماهواره‌بر کایژو-۱آ را دارد که برای پرتاب محموله‌های سبک توسط سازمان علوم و صنعت فضایی چین توسعه یافته است.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14452
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها