بررسی امکان تولید آب از غبار کره ماه

پس از انجام موفقیت‌آمیز مأموریت آپولو ۱۱ (Apollo 11) که طی آن انسان برای اولین بار روی قمر زمین قدم گذاشت، نمونه‌هایی از ماه به زمین بازگردانده شد. حال دو محقق از دانشمندان حوزه سیاره‌شناسی دانشگاه آزاد انگلیس (The Open University) با نام‌های ماهش آناند (Mahesh Anand) و هانا سارجنت (Hannah Sargeant) با مطالعه غبار این سیاره به بررسی این سؤال پرداختند که آیا می‌توان به‌طور مستقیم از سطح ماه آب تولید کرد؟

این دو محقق در پروژه خود، نمونه‌ سنگ‌های ماه را با هدفِ گرفتن اکسیژن، گرم کردند تا با اضافه کردن هیدروژن، آب تولید کنند. برخی از این نمونه‌های ریز غبار قمری در سال ۱۹۶۹ طی پروژه آپولو ۱۱ توسط نیل آرمسترانگ (Neil Armstrong) جمع‌آوری شده است. بنابراین محققان می‌بایست نسبت به چنین منابع با ارزشی خیلی مراقب باشند. سارجنت می‌افزاید: «ما باید نسبت به هر میلی‌گرم این نمونه‌ها بسیار حساس و دقیق باشیم.» البته این محققان با گرد و غبارهای شبیه‌سازی شده هم کار می‌کنند.

سارجنت می‌گوید: «آب یکی از مهم‌ترین منابعی است که ما برای اکتشاف در فضا به آن نیاز داریم. نه‌‌تنها برای نیازهای حیات بشر بلکه برای تولید سوخت فضاپیما نیز به آب نیاز است.» وی ادامه داد: «تولید آب، چه از ذخایر منجمد در قطب‌های آب و چه از سنگ‌ها، نخستین گام ما برای محقق کردن مأموریت‌های فضایی طولانی‌مدت در فضا است.»

در مطالعات پیشین نیز اکسیژن این غبارها بررسی شده بود ولی در این مطالعه جدید غلظت اکسیژن در برخی نمونه‌ها بیشتر بود. محققان امیدوارند که طی یک برنامه زمانی ۵ ساله، با کمک آژانس فضایی اروپا (ESA)‌ و کارشناسان روسی، آزمایش‌های تولید آب در خود کره ماه انجام گیرد. گفتنی است از دیگر کارهایی که این محققان انجام می‌دهند بررسی امکان تولید آجر از غبارهای قمری می‌باشد.