شاید ادرار انسان بهترین کود برای پرورش گیاه در مریخ باشد

0 1,100

اگر انسان روزی موفق به ساخت سکونت‌گاه‌های مریخی شود، باید به دنبال پرورش گیاه در این سیاره باشد. از طرفی، حمل کود به مریخ کار بسیار دشواری است. به این ترتیب محققان به دنبال راه‌حلی برای این مشکل بودند و به تازگی دریافتند که ادرار انسان می‌تواند عملکرد خوبی را به عنوان یک کود داشته باشد.

در سال ۲۰۱۶ گروهی از محققان دانشگاه و مرکز پژوهشی واخِنینگِن (Wageningen University & Research) هلند در تلاش بودند که گیاهان قابل خوردن را در یک محیط شبیه‌ساز مریخ و ماه کشت دهند. آن‌ها در آن زمان به تأثیر استفاده از ادرار برای بهبود رشد گیاه پی بردند. از آنجایی که رشد گیاه در گلخانه‌های مریخی نیازمند آب و فضای زیادی است، محققان هلندی اخیراً برای اطمینان از تأثیر ادرار روی رشد گیاه، به بررسی ماده استرووایت (struvite) پرداختند که ماده فسفات معدنی است و از ادرار انسان به دست می‌آید.

این پژوهشگران در آزمایش‌های گلخانه‌ای، به کاشت بذرهای لوبیا سبز در خاک شبیه‌ساز مریخ و ماه و همچنین خاک زمینی پرداختند. در نیمی از این بذرها، ۱۵ گرم ماده استرووایت اضافه شده بود و در نیمی دیگر از هیچگونه افزودنی استفاده نشد. تمامی دانه‌ها روزانه آبیاری شده و روزها در دمای ۲۰ درجه سانتی‌گراد و شب‌ها در دمای ۱۸ درجه سانتی‌گراد نگهداری شدند.

همزمان با جوانه زدن گیاهان، طول آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت که در نتیجه این فرآیند، محققان دریافتند گیاهان بارورشده با ماده استرووایت رشد بیشتری داشتند. در نهایت نیز از خاک شبیه‌ساز مریخ، لوبیای قابل استفاده برداشت شد؛ اما زمان برداشت این لوبیا در مقایسه با خاک زمینی و خاک شبیه‌ساز ماه، یک هفته بیشتر طول کشید.