اطلاعات جدید محققان درباره میزان آب در سیاره مشتری

محققان دریافتند مقدار آب در سیاره مشتری بیش از آن چیزی است که پیش‌تر تخمین زده شده بود. در همین راستا فضاپیمای جونو (Juno) ناسا به اطلاعات مهمی درباره وجود آب در این سیاره دست یافته که مطابق آن حدود ۰.۲۵ درصد اتمسفر مشتری از آب تشکیل شده است. این در حالی است که در آزمایش‌های پیشین مقدار آب کمتری در سیاره رصد شده بود.

نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد مقدار آب در نقاط مختلف سیاره متفاوت است. در مأموریت گالیله (Galileo) که در سال ۱۹۹۵ انجام شد، مقدار آب موجود در اتمسفر مشتری بسیار کم تخمین زده شد؛ زیرا نمونه بررسی‌شده مربوط به نقطه‌ای کم‌آب از سیاره بود. چنگ لی (Cheng Li)، یکی از محققان مأموریت جونو از دانشگاه کالیفرنیا (University of California)، می‌گوید: «ما متوجه شدیم آب موجود در خط استوای این سیاره بیشتر از مقداری است که در مأموریت گالیله اندازه‌گیری شده بود، چرا که منطقه استوایی مشتری شرایط خاصی دارد. این نتایج می‌بایست با میزان آب در مناطق دیگر مقایسه شود.»

محققان مأموریت جونو برای اندازه‌گیری آب در مشتری از ابزاری به نام رادیومتر ریزموج یا رادیومتر مایکروویو (Microwave Radiometer به‌اختصار MWR) استفاده کردند که به‌طور همزمان فرایند اندازه‌گیری آب در عمق‌های مختلف از اتمسفر سیاره را انجام می‌دهد. آن‌ها با کمک این روش توانستند به خوانش دقیق‌تری از اتمسفر مشتری تا عمق ۹۳ مایلی دست یابند. این در حالی است که در مأموریت گالیله، محققان تا عمق ۷۵ مایلی اتمسفر مشتری را بررسی کرده بودند. فضاپیمای جونو هنوز در مدار مشتری است و  اخیراً از فاصله‌ای نزدیک از آن عبور کرده است. قرار است در ۱۰‌آوریل سال جاری میلادی یکبار دیگر جونو از فاصله نزدیک مشتری گذر کند.