انتشار شعله‌های بزرگ از یک ستاره کوچک

گروهی از ستاره‌شناسان تصویری از یک ستاره را ثبت کرده‌اند که با وجود کوچک بودن، شعله‌ بزرگی را منتشر کرده است. این ستاره موسوم به J0331-27 حدود هشت درصد جرم خورشید را دارد و ابرشعله‌ای از اشعه ایکس را از خود منتشر می‌کند. این انفجار پر از انرژی، پرسشی اساسی برای ستاره‌شناسانی محسوب‌ می‌شود که معتقدند چنین انتشاری از ستارگان کوچک برنمی‌آید.

جرم این ستاره که یک ستاره کوتوله به شمار می‌رود، بسیار کم است؛ به‌طوری که اگر جرم کمتری داشت، دیگر شرایط لازم برای تولید انرژی در آن دیده نمی‌شد. شعله‌ها هنگامی منتشر می‌شوند که میدان مغناطیسی موجود در جو یک ستاره، بی‌ثبات شود تا به‌شکل ساده‌تری درآید. ستاره طی این مراحل، انرژی زیادی را که در آن ذخیره شده، آزاد می‌کند.

بیت استلزر (Beate Stelzer)، از اعضای این گروه ستاره‌شناسان و از مؤسسه نجوم و اخترفیزیک (Institute for Astronomy and Astrophysics) آلمان، می‌گوید: «این انفجار پر از انرژی جالب‌ترین بخش علمی اکتشاف ما به‌شمار می‌رود زیرا انتظار نداشتیم ستاره‌های کوتوله بتوانند انرژی کافی را در میادین مغناطیسی خود ذخیره کنند و چنین انفجاری را به نمایش بگذارند.»