پایش آلاینده های هوا با ماهواره سنتینل ۵

0 1,452

ماهواره سنتینل-۵  (Copernicus Sentinel-5) که در ۱۷ اکتبر سال ۲۰۱۷ پرتاب شد، بخشی از مأموریت ناوگان سنتینل است که سازمان فضایی اروپا جهت برنامه نظارت بر محیط زیست اروپا و پایش آلاینده‌های هوا در سراسر زمین، توسعه داده است. از وظایف این ماهواره، پایش آلاینده‌هایی مانند کربن، دی‌اکسید نیتروژن و ازن است و از ماه ژوئیه تا کنون داده‌های سایر آلاینده‌ها از جمله دی اکسید سولفور و فرمالدئید را به لیست موجود برای پایش هوایی که ما تنفس می‌کنیم اضافه کرده است. این ماهواره حامل یک طیف سنج چند طیفی پیشرفته بنام  Tropomi است. آنچه که Tropomi را متمایز می‌کند، ردیابی اثرات منحصر به فردی از گازهای جوی در بخش‌های مختلف طیف الکترومغناطیسی است تا بتواند طیف وسیعی از آلاینده‌ها را با دقت بیشتر و با توان تفکیک بالاتر نسبت به قبل، نشان بدهد.

غلظت زیاد دی اکسید سولفور در بالای خلیج فارس و هند براساس داده های جمع آوری شده بین ماه های نوامبر ۲۰۱۷ و جولای ۲۰۱۸. دی اکسید سولفور که عمدتا بر اثر فرآیندهای صنعتی و گازهای منتشره از وسایل نقلیه حاصل می شود، مشکلات تنفسی ایجاد کرده و تولید باران های اسیدی می کند.

داده‌های ماهواره‌ای و مدل‌های کامپیوتری تنها راه واقعی به نمایش گذاشتن تجمع آلاینده‌ها در سراسر دنیا هستند. این ابزارها برای پیش‌بینی و اعلام هشدار در زمینه  کیفیت هوا در میان مدت،ضروری بوده و در بلند مدت نیز از نظر ارائه اطلاعات دقیق به تصمیم‌گیران به منظور توسعه استراتژی‌های مهار کردن معضل آلودگی هوا، اهمیت دارند. از زمان پرتاب این ماهواره محققین به دقت، داده‌های آن را ارزیابی نموده و برای استفاده کاربران، منتشر کرده‌اند. داده‌های مرتبط با منواکسید کربن، نیتروژن، ازن، آیروسل‌ها و ابرها از ماه جولای قابل دسترس بوده و آخرین داده‌های منتشر شده شامل داده‌های مرتبط با فرمالدئید است که براثر دود ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌ها وارد اتمسفر شده است. فرمالدئید گازی واسط در اکسیداسیون متان با سایر هیدروکربن‌ها است. این داده‌ها به‌طور معمول در دسترس متخصصین پیش‌بینی کیفیت هوا قرار گرفته است و همچنین داده‌های مرتبط با خاکستر‌های آتشفشانی که برای ایمنی پروازها بسیار مهم است، قابل دسترس هستند.

لایه ترمیم یافته ازن در تصویر مشاهده می شود و در حال حاضر بمدت طولانی تغییرات لایه ازن قابل پایش خواهد بود.

کیفیت پایین هوا یکی از معضلات جدی برای سلامتی است. آلودگی هوا به‌صورت یکسان بر زندگی افراد ساکن در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه اثر می‌گذارد. تخمین زده می‌شود که تنها در اروپا سالیانه ۴۰۰هزار نفر بر اثر کیفیت پایین هوا جان خود را نابه‌هنگام از دست می دهند. Josef Aschbacher مدیر برنامه‌های مشاهده زمین سازمان فضایی اروپا (ESA)،تاکید می‌کند که ماموریت سنتینل-۵ نمونه خوبی از همکاری بین کشورهای اروپایی برای بهره‌مندی شهروندان خود از این داده ها است.

 

منبع سازمان فضايي ايران
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11667
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها