آزمایش موفق احتراق موتورهای حامل فضایی غول‌پیکر SLS ناسا+فیلم

0 248

آژانس فضایی آمریکا آزمایش احتراق موتور‌های حامل فضایی غول‌پیکر خود موسوم به SLS (سرواژه Space Launch System) را با موفقیت انجام داد؛ حاملی که قرار است برای اکتشاف فضای عمیق از جمله در برنامه بازگشت به ماه این آژانس موسوم به آرتمیس (Artemis) و سپس اعزام انسان به مریخ از آن استفاده شود. در این عملیات که روز پنجشنبه ۱۸مارس (۲۸اسفند) صورت گرفت، ۴ موتور RS-25 مرحله اول SLS به‌مدت ۸ دقیقه و ۱۹ ثانیه روشن شدند که طی آن بیش از ۱.۶ میلیون پوند نیروی رانش در زمان ۷ ثانیه تولید شد. ناسا پیش‌تر برای نخستین بار اقدام به آزمایش احتراق موتورهای این حامل کرده بود که در آن عملیات موتورها یک دقیقه زودتر از زمان برنامه‌ریزی‌شده خاموش شدند.

این موفقیت گام مهمی در پیشبرد برنامه ناسا برای ارسال آزمایشی کپسول اوریون (Orion) به‌سوی ماه به‌عنوان مقدمه اعزام انسان به قمر زمین طی برنامه آرتمیس-۱ محسوب می‌شود. شرکت آمریکایی لاکهید مارتین (Lockheed Martin) و شرکت اروپایی ایرباس اسپیس دیفنس اند اسپیس (Airbus Defence and Space) در حال توسعه اوریون برای ناسا هستند و قرار است ۴ کپسول از این نوع ساخته شود.

حامل فضایی دو مرحله‌ای SLS ناسا با طولی کلی ۱۱۱.۲۵ متر، قابلیت حمل ۱۳۰ تن محموله به مدار لئو را دارد. قطر مراحل اول و دوم این حامل به‌ترتیب ۸.۴ متر و ۵ متر است و هر دو مرحله آن از اکسیژن مایع و هیدروژن مایع به‌عنوان سوخت بهره می‌برند. زمان احتراق مرحله اول آن ۴۸۰ ثانیه بوده و می‌تواند ۷۴۴۰ کیلونیوتن نیروی رانش تولید کند. ناسا برای توسعه حامل فضایی مذکور تاکنون حدود ۲۰ میلیارد دلار بودجه صرف کرده است و پیش‌بینی می‌شود هر بار پرتاب SLS تقریبا ۲ میلیارد دلار هزینه دربرداشته باشد. مطابق برنامه‌ریزی‌ها اولین پرتاب این حامل فضایی نیمه دوم سال جاری میلادی انجام خواهد شد.

 

youtube ، spacenews ، wikipedia ، arstechnica ، nasa

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16565
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها